Lima en Cuzco

Het heeft even geduurd maarhier is eindelijk weer een reisverslag. Ik verblijfal enkele dagen in Bolivia en heb een mooie en intensieve reis doorZuid-Peru achter de rug. De groep is gezellig en we hebben al veel mooie dingen gezien en diverse vermoeiende activiteitenuitgevoerd. Dit verslag begint met de start van de groepsreis Peru-Bolivia-Chili. Binnen enkele dagen worden er meer verslagen Peru gepubliceerd !

Zaterdag 25 oktober 2008 - Lima

Bij het inchecken in hotel Antigua in Lima staat naast mij een Nederlander die dezelfde G.A.P.-reis door Peru, Bolivia en Chili gaat maken. Ik blijk zelfs de kamer te delen met deze Ad uit St. Oedenrode. Hotel Antigua is een groot koloniaal en sfeervol ingericht hotel en behoort tot de top van de hotels in Lima. We besluiten om gelijk samen te gaan eten en de wijk Miraflores onveilig te gaan maken. Vanavond ontmoeten we de rest van de internationale groep van Grand Adventure People.

De groep bestaat uit 15 personen; 9 dames en 6 heren van diverse nationaliteiten. Er is één oudere Amerikaanse dame, 2 Canadezen (waarvan één van Chinese afkomst), twee Zwitsers waarvan er één in Florida woont, één Schot (die al sinds februari op reis is) en 2 Australische dames. De rest is Engels, waarvan er één van Chinese afkomst is. Twee Engelse jonge dames komen net uit Costa Rica en zijn ook voor langere tijd op reis. De leeftijd van de deelnemers varieert van 22 tot eind 60. Na deze reis vliegen er 6 (!) mensen door naar Paaseiland, waarvan enkele met dezelfde vlucht op 15 november als ik.

Om 19.00 uur stelt de Peruaanse groepsleider Roberto zich voor. Hij geeft veel informatie over de reis en over Peru. Formulieren worden ingevuld en het restant van de betalingen worden geïnd. Na deze sessie gaan de meeste groepsleden mee uit eten naar een druk terras waar alleen maar toeristen zitten.

Zondag 26 oktober 2008 - Op weg naar Cuzco
Om acht uur vertrekken we naar de luchthaven voor de vlucht naar Cuzco. Roberto regelt de formaliteiten op de luchthaven erg snel en we kunnen gelijk instappen in het vliegtuig van LAN. Het is een korte vlucht naar Cuzco. Door de bewolking heen zijn de toppen van het Andesgebergte goed zichtbaar.

Het vliegtuig vliegt eerst Cuzco voorbij, waardoor ik al een mooi uitzicht heb op het centrum met Plaza Armas, de kathedraal en de kerken. Het vliegtuig landt met een scherpe linkerbocht in een soort duikvlucht en dit geeft een spectaculair uitzicht op geheel Cuzco.

De bus staat al klaar om ons naar het hostel Leonardus te brengen. Dit hotel is een stuk minder mooi dan het hotel in Lima. Met de hele groep gaan we gelijk naar het centrum van Cuzco. Roberto geeft informatie en laat iedereen hierna vrij. Ik ga samen met Ad, de Amerikaanse en de twee Chinese dames op stap. Ze vinden het wel makkelijk dat ik hier de weg al ken en ook een suggestie heb voor een leuk restaurant.

We wandelen over het gezellige plein een smalle steeg met Incamuren door, de heuvel op naar San Blas. Iedereen voelt dat Cuzco op 3.400 meter hoogte ligt. Sommigen hebben lichte hoofdpijn en bijna iedereen snakt naar adem. In de binnentuin van het restaurant Pancha Pappa eten we heerlijk. De zon schijnt fel, zeker op de hoogte!

Cuzco was eens het hart en de belangrijkste stad van het Inca-imperium en is nu de belangrijkste archeologische hoofdstad van heel Zuid-Amerika. In deze stad zijn nog veel grote massieve Incamuren te bezichtigen. De stenen zijn met een uiterste precieze passend gemaakt en hebben vaak veel vreemde ronde hoeken.

Cuzco heeft veel koloniale kerken. De bouw van de kathedraal is gestart in 1559 en het duurde meer dan 100 jaar om de bouw te voltooien. In de kerk zijn bijzondere schilderijen te zien, waaronder een schilderij van het laatste avondmaal waarop Peruaanse gerechten staan (waaronder een cavia). De andere kerken zoals La Compañia, La Merced en San Francisco zijn ook een bezoek meer dan waard. Tevens zijn er vele musea zoals het Archaeological Museum, het Regional History museum en het Religious Art museum en alles is binnen loopafstand. Naast de Kathedraal is een feest gaande. Vrouwen met hoge hoeden zitten lekker aan de flessen bier te lurken.

We hebben om 15.00 uur afgesproken met enkele andere groepsleden om gezamenlijk een taxi de berg op te nemen naar Sacsayhuaman (uitgesproken als 'Sexy woman'), het centrum van een oude Incastad. Echter om 14.30 uur slaat het weer om en gaat het regen en onweren. We besluiten niet naar Sacsayhuaman te gaan, maar in plaats daarvan op de eerste verdieping van La Cappuicino een Cappuccino te drinken. Aan het eind van de middag even relaxen op de kamer. 's Avonds gaan we met heel de groep uit eten. Vanaf het dakterras maak ik foto's van de verlichte kerken en de kathedraal.

Maandag 27 oktober 2008 - Cuzco

Roberto regelt 3 taxi's voor de rit omhoog naar Sacsayhuaman. Bij aankomst blijkt er één taxi naar een andere ingang gereden te zijn en we missen dus 4 mensen van de groep. We kopen een entreebewijs voor 130 sol (circa 45 US$) dat toegang geeft voor de vele ruïnes, musea, een dansvoorstelling in Cuzco en de Sacred Valley.

Sacsayhuaman lijkt een grote site met Incamuren, maar op dit moment is er maar ongeveer 20% van de originele structuur te zien. Veel Incastenen zijn in de loop van de jaren meegenomen naar Cuzco om als basis te dienen voor nieuwe huizen. Sacsayhuaman bestaat uit 3 terrassen en is gebouwd in de vorm van een Poema.

In 1536 heeft er een heftige strijd gewoed tussen de Inca's en de Spanjaarden waarbij duizenden doden zijn gevallen. De 22 muren zijn gebouwd in een zigzagvorm en symboliseren een slang, poema en een condor. Gigantische stenen zijn individueel op maat gemaakt. Ze passen als een puzzel, zijn zonder cement gestapeld en hebben bijna geen rechte hoeken. De stenen werden 7 tot 9 kilometer verderop uit de bergen gehakt en door duizenden Inca's verplaatst. Roberto mag niet gidsen maar geeft toch veel informatie.

We wandelen door naar de tweede site: Quenqo. Deze smalle ruïne heeft ook weer zigzagmuren en werd waarschijnlijk gebruikt voor rituelen en mogelijk voor offers. In een smalle grot zijn diverse altaren uitgehouwen.

Het grootste gedeelte van de groep gaat met het openbaar vervoer verder naar twee andere sites. In gezelschap van Ad en René besluit ik om terug te wandelen naar Cuzco. De twee ander sites heb ik tijdens de vorige reis in Peru al gezien en zijn niet zo spectaculair.

De berg afwandelen via Resbalosa street gaat een stuk gemakkelijker dan omhoog. Op een balkon op de eerste verdieping van een restaurant op het Plaza Armas genieten we van de lunch en van de bedrijvigheid op het plein. Als er kinderen in schooluniformen het plein opkomen herinner ik mij opeens dat er de vorige keer wel 15 kinderen in een taxi werden gepropt.

Na de lunch gaan we elk ons eigen weg. Mijn berg/wandelschoenen zijn nu echt kapot. Er vallen hele stukken uitgedroogd rubber uit de zolen en één zool laat ook helemaal los. Met pijn in mijn hart moet ik afscheid nemen van mijn heerlijk lekker zittende schoenen die al de halve wereld zijn over gereisd. Eerst maar eens nieuwe proberen te vinden. Er zijn veel outdoorwinkels, maar allemaal hebben ze wel een erg smal assortiment bergschoenen. Uiteindelijk lukt het mij om nieuwe schoenen te vinden. Het is te hopen dat ze de eerste dagen geen blaren gaan opleveren.

Op de trappen bij de Kathedraal kom ik Ad weer tegen en we besluiten samen naar de locale voedselmarkt te gaan. Op de markt is het een drukke van belang. Veel groente- en fruitstalletjes hebben hun waar uitgestald en inde vleessessie ligthet vlees, de ingewanden en de varkenskopen ongekoeld uitgestald. Ook zijn er eetstalletjes waar je als westerse toerist beter niet kan eten. Later horen we dat de fruitjuice speciaal wel wordt aanbevolen. Dit is een combinatie van fruitsappen en donker bier!

Op de markt lopen prachtig uitgedoste locale mensen, maar fotograferen is lastig. De meeste willen niet op de foto. Net buiten de markt gaan we op een bankje zitten en kunnen we met onze telelenzen de langslopende mensen digitaal vastleggen. Een straatschoffie voetbalt met een lege plastic fles. Ik besluit even mee te doen tot groot genoegen van het jongetje.

De pret is echter van korte duur. In zijn enthousiasme valt hij en bezeert zijn hand. Een paar snoepjes verzachten het leed. Hij kan alweer lachen voor de foto's.

Aan het eind van de middag gaan we nogmaals terug naar Plaza Armas en drinken we met een Engelse groepsgenoot een heerlijke cappuccino. Cuzco is één van mijn favorieten plaatsen op de wereld.

Op onze website http://www.traveljunkies.nl/ zijn vele foto's te bezichtigen.

Alle Peru fotosereisstaan op http://www.traveljunkies.nl/zuid-amerika/2%20peru/fotoseries/index.html

Annemarie

Fijn hoor, weer zo'n verhaaltje voor het slapen gaan.
Ik reis nu af naar Dromenland zzzzz.

Daniella

Klinkt allemaal ontzettend leuk! Wat een mooie foto trouwens, dat dametje aan dat flesje bier, fantastisch!
Veel plezier!

Reina

Eindelijk weer een verhaal!!
En wat fijn dat je met een gezellige groep reist.

Super, vooral blijven genieten !!!

Patty

Wij hadden afgelopen zomer hetzelfde gevoel bij onze zwaar bereisde heerlijk zittende wandelschoenen. Voor we ze in de vuilnisbak gooiden, hebben we toen eerst een foto van ze gemaakt. Je krijgt door de jaren heen toch een "band"met die dingen, vooral door de herinneringen aan de landen waar je met ze bent geweest.