Patagonië - El Calafate

Zondag 23 november 2008 - El Calafate / El Chalten

Vandaag begint de reis naar Patagonië.
Patagonië is puur natuur en ligt deels in Argentinië en deels in Chili en bestaat uit uitgestrekte pampa's vol bijzondere fauna. Er vliegen grote roofvogels (waaronder Condors), er lopen Guanaco's (Lamasoort) en Nandussen (een struisvogelsoort). Op de ranches worden duizenden schapen en runderen gehouden.

De bergen zijn met de hoog oprijzende rotspijlers indrukwekkend, evenals de enorme ijsgletsjers die zich op en tussen de bergen hebben gevormd. De bergen behoren tot de moeilijkst beklimbare bergen ter wereld en dit komt mede door het onvoorspelbare weer. Hier kan je binnen 10 minuten alle jaargetijden hebben: zon, regen, wind en sneeuw. De wind raast vaak met grote snelheden over het land.

Wij vliegen vanuit Buenos Aires naar El Calafate en zakken vervolgens af naar het einde van de wereld, de meest zuidelijkste stad ter wereld op het uiterste punt van het Zuid-Amerikaanse continent.

De oorsprong van de naam Patagonië is onduidelijk. Er zijn verschillende theorieën: De naam zou de Tehuelche indianen beschrijven, de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. Zij zouden nogal groot van stuk zijn geweest vooral hun voetafdruk was indrukwekkend. In dit verband zou de naam Patagonië afkomstig zijn van het Spaanse woord ‘pata' wat voet betekent. Patagones betekent ook mensen met grote voeten. Een andere theorie beweert dat de naam verwijst naar de reus ‘Patagon', een zeer populair personage in sommige romans van vroegere tijden.

Tijdens het inchecken voor de vlucht naar El Calafate heb ik gevraagd om een windowseat. De groep zit op rij 9 en 10 en ik krijg een plaatsje op rij 32. Ik heb inderdaad een windowseat gekregen, maar ik heb bijna geen uitzicht omdat de staartmotor van dit oude vliegtuig voor het raam hangt. Als het vliegtuig met hevige turbulentie (arme Steve) is geland, pak ik mijn spullen en wacht ik totdat de achterdeur van het vliegtuig opengaat. Achter blijkt dat het maar goed is dat iedereen aan de voorkant uit het vliegtuig moet stappen. Als ik namelijk naar voren loop, zie ik de groep nog in hun stoelen zitten. Blijken we een tussenstop in Bariloche te hebben! We zijn dus nog niet in El Calafate. Het is maar goed dat de achterdeur niet open ging, anders had ik zonder groep en zonder bagage in Bariloche gestaan...

Na de landing in El Calafate reizen we in een gecharterde minibus direct door naar El Chalten, een tochtje van 3 uur. Vanuit El Chaltengaan wedekomende 2 dagen hiken in het Parque Nacional Los Glaciares. Het landschap is mooi en afwisselend. We zien uitgestrekte pampa's, gekleurde bergen en uitgestrekte meren. Wehouden een paar fotostops, maar het licht is niet echt geweldig. Het begintal schemerig te worden. We zien ook een aantal guanaco's. Dit zijnnet kleine lama's, maar ze zijn wel schuwer.

Lago Argentino is niet ver van de luchthaven. Het iseen enorm meer meteen mooie blauwe kleur. Dit is het grootste meer van Argentinië en het op drie na grootste meervan Zuid-Amerika. Het meer is langer dan200 kilometer.
We stoppen even bij een kleine restaurantje/camping aan de rivierLa Leona. Buiten waait een koude, stramme Patagonische wind. Hier verblevende beroemde bankovervallersButch Cassidy and the Sundance kid toenze op de vlucht warenrond 1905. Uiteraardis hier ook een souvenirwinkel waar ze van alles verkopen: van ansichtkaarten en sleutelhangers tot hoeden en sjaals... Een perfecte plek voor een beetje toerist.

We arriveren rond half tien in El Chalten. Het tweede hotel van deze reis is in eerste instantie ook een tegenvaller. We blijken in een dorm te verblijven in hostel, Pioneros del Valle.
De mannen slapen bij elkaar en de dames slapen bij elkaar. Wel vreemd als je als stel een reis hebt geboekt. De dorm is echter heel schoon, er staan in elke zaal drie stapelbedden en de gedeelde badkamer is ook netjes. Omdat we laat aankomen eten we gezamenlijk in het restaurant bij de hostel. Het eten is duur en dan is het ook nog eens niet mijn smaak.

We ontmoeten onze lokale gids Fabio. Hijgeeft ons summiere informatie over de wandelingen en de mogelijkheden voor de volgende dag. Als het weer en de omstandigheden het toelaten, wil hij in totaal 30 kilometergaan hiken! We zijn allemaal een beetje verbaasd over de afstand en dat voor een eerste dag!Een wandeling van 8 à 9 uur in de bergen met een harde wind en misschienregen en sneeuw endat met blaren onder mijn voeten? Ik ben benieuwd of ik dat ga volhouden.

Er wordt één ding duidelijk...: wat we gaan doen is helemaal afhankelijk van het weer!

Kijk voor de nieuwe fotoserieshttp://www.traveljunkies.nl/ De Argentinië foto's zijn te vinden op http://www.traveljunkies.nl/zuid-amerika/5%20argentinie/fotoseries/index.html

Dick en Irene

Hoewel ik niet zo trouw ben met mailtjes volg ik de reis nog op de voet. Z-amerika is wat ons betreft (muv Peru) nog onontdekt.
We genieten dus ontzettend mee..
Groetjes Dick en Irene de Rooij

De Trotters

Wat een geweldige verhalen. Zou willen dat we daar nog zaten.
Geniet ze...grtz de trotters....anouk marcel ennnnn meike

Ab en Dicky van Buren

Blijven ons iedere keer weer verbazen over de enthousiaste manier waarop je je verhaal met ons wilt delen, geweldig gewoon.....
Complimenten voor alle achtergrondinformatie en alle foto's, je zou zo bij een "Travel-chanel" kunnen aansluiten en voor je werk rapportages maken...
k' Zou wel Rose meenemen dan voor de hele trip.
Groetjes en bij jou geldt vast niet... de laatste loodjes wegen het zwaarst.....
Nog veel plezier de laatste paar weekjes..
Dikke kus Ab en dicky