Dagtripjes naar andere Galápagos eilanden

Vrijdag 17 oktober: Dagtrip naar Plazas

We vertrekken vandaag met een boot voor een bezoek aan het eiland Plazas. Dit eiland ligt ten oosten van Santa Cruz en we moeten ongeveer 1,5 uur varen voor wij er zijn. Het eiland is beroemd om de zeeleeuwenkolonie en reusachtige leguanenpopulatie. De zachte rotsen zijn een ideale leefomgeving voor ze. Op de steile hellingen aan de waterkant zien we veel vogelsoorten, zoals nestelende tropische vogels, vorkstaartmeeuwen en zwaluwstaart-meeuwen.

Ook zien we de Opuntiacactus. Elke cactus heeft een eigen groep van leguanen, die dus continu dezelfde cactus opzoeken. De vertakkingen van de cactussen groeien vrij hoog van de grond, wat nogal lastig is voor de leguanen. Zij zouden zich anders kunnen voeden met de bloemen die eraan groeien. Helaas kunnen ze er niet bij. Wel kunnen ze delen oppikken die op de grond zijn gevallen. Het hele eiland is begroeid met Sesuviumplanten. Het zijn vetachtige planten, doordat ze veel water opnemen en in de bladeren bewaren. De planten vormen een mooi rood tapijt, dat zich over de rotsen uitstrekt. Op de terugweg gaan we nog snorkelen. Zonder pak...! Het water is koud en we houden het niet lang vol. We komen nog wel twee zeeleeuwen onder water tegen.

Op de terugtocht zien we verschillende manta-rays uit het water springen en salto's maken. Geweldig!

Zaterdag 18 oktober: Dagtrip naar Bartolomé

We worden vandaag om 5 uur opgehaald. Wederom dus vroeg ons bed uit. We rijden weer met een bus naar het kanaal en met een boot vertrekken we naar het eiland Bartolomé. Aan boord krijgen we eerst een ontbijt, waarna de boot vertrekt. We moeten ongeveer 3 uur varen voor we op Bartolomé zullen arriveren. Tijdens de boottocht zien we wederom enkele mantarays uit het water springen en vlak langs de boot zwemmen.

Als we arriveren valt ons direct Pinnacle Rock op. Dit zeer kleine eilandje is het meest representatieve kenmerk van Bartolomé. Onderaan de rots leeft een grote kolonie Galápagospinguïns. Pinnacle Rock is ontstaan toen magma uit de vulkaan in zee terecht kwam. Toen het zeewater de hete lava koelde, ontstond een explosie. De geëxplodeerde delen verhardde samen en vormden uiteindelijk een rots bestaande uit dunne lagen. Het is het meest gefotografeerde punt van Bartolomé.

Bartolomé staat bekend om haar mooie landschap, de enorme mooie witte stranden, geweldige snorkelplekken en dieren zoals pinguïns, schildpadden, hagedissen en Oceanische witpunthaaien. Er is maar een kleine hoeveelheid aan vegetatie op het eiland.

Het eiland is gevormd door vulkanische activiteiten. Het eiland is 1,2 vierkante kilometer en heeft een maximale hoogte van 114 meter, dat een prachtig uitzicht biedt aan één van de mooiste scènes van de Galápagos eilanden door het fascinerende lavalandschap.

Het noordelijke strand is een populaire snorkelplaats waar de bezoekers de kans hebben om met vissen, zeeleeuwen en Galápagospinguïns te zwemmen. Leo trotseert het koude water nog een keer. Hij kan de pinguins en de mooie rood/blauwe krabben vanuit het water op korte afstand benaderen en foto's maken.

Rosalie loopt ondertussen naar het zuidelijke strand en ziet daar witpunthaaien en pinguïns zwemmen. Op het strand zijn twee grote zeeschildpadden aan het paren.

Na de lunch aan boord van de boot varen we weer drie uur terug naar Santa Cruz.

De bijbehorende fotoserieisinmiddels gepubliceerd op http://www.traveljunkies.nl/

Laurens

mooie shots bij verhaal!

Lesley Watson

Ziet er goed uit.
Geniet er van.

reina

Super verhalen en die foto's!!!!!!!

Michelle

Ik had toch net al gezegd dat de schildpadden mijn favoriet waren? :)